TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Θεωρητικά βιβλία της Ψαλτικής
Άβαταρ μέλους
ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ
Νέος
Δημοσιεύσεις: 9
Εγγραφή: 15 Δεκ 2017, 11:00

TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ »

Καλημέρα σας. Ἅς ποῦμε πὼς εἶμαι ὁ Ἕλλην Ῥισελιὲ καὶ μόλις τακτοποίησα τὴν Ῥωμαίϊκη Ἀκαδημία. Ὑπὸ τὶς ὁδηγίες μου ἔθεσε κανόνες στὸ πολυτονικὸ σύστημα γραφῆς τῆς Ῥωμαίϊκης γλώσσας, καὶ τώρα θὰ θέσηι κανόνες καὶ στὴν ῥωμαίϊκη μουσική. Γιὰ νὰ ἐγκολπώσῃ τἠν δυτικὴ μουσικὴ στὴν ῥωμαίϊκια, προβαίνει ἡ Ἀκαδημία μου στὶς ἑξῆς ῥυθμίσεις.

α) Ὁνομαζει τἠν διατονικὴ κλίμακα ΑΒΓΔΕΖΗ καὶ τὸ πΑ τὸ βάζει στὸ λατινικὸ ΛΑ καὶ τὸ ἀγγλογερμανικὸ Α, ὅπου δὲ χρειαστῆι συντονισμὸς μὲ τὴν Εὑρώπη τὸ ΛΑ τὸ θεωρεῖ 440Hz ὅποτε χρειαστῆι.
β) Γιὰ τὸν ὁρισμὸ τῶν ὑπολοίπων ἕξι φθόγγων πολλαπλασιάζει τἠν συχνότητα τοῦ Α ἐπὶ κατὰ σειράν,
12/11 (Βου) (Si, B)
88/81 Χ 12/11(Γα) (Do, C)
88/81 Χ 12/11 Χ 9/8 (Δι)(Re,D)
88/81 Χ 12/11 Χ 9/8 Χ 9/8 (κΕ) (Mi, E)
88/81 Χ 12/11 Χ 9/8 Χ 9/8 Χ 12/11 (Ζω) (Fa, F)
88/81 Χ 12/11 Χ 9/8 Χ 9/8 Χ 12/11 Χ 88/81 (νΗ) (Sol, G)

Οἱ συχνότητες αὐτὲς διαιρούμενες ἤ πολλαπλασιασμένες διὰ τοῦ 2 μᾶς δίνουν τὴν ἵδια κλίμακα παιγμένη χαμηλότερα ἤ ψηλότερα. Ὅταν παίζουμε δἐ δυτικὸ κομμάτι, τὸ παίζουμε στίς παραπάνω συχνοτητες καὶ ὅχι στὀ ἰσοσυγκερασμένο σύστημα χορδίσματος.

Ὑπάρχουν ἐνστάσεις;
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Χαίρετε,

συνήθως το Κε πάει στον Λα (η κοινώς λεγομένη φυσική βάση), αν και στην Ψαλτική, ο καθένας -θεωρητικά- μπορεί να πιάσει τον Κε, όπου τον πάει η φωνή του. Αν συμψάλλει βέβαια, θα κοιτάξει να μην γίνει χασμωδία λόγω αλλαγής βάσης, ει δυνατόν.

Για τον Χρύσανθο μπορείτε να δείτε:

Μέθοδος συγκερασμοῦ κλιμάκων - οἱ διατονικὲς κλίμακες τοῦ Διδύμου, τῆς Ἐπιτροπῆς, τοῦ Χρυσάνθου, καὶ οἱ συγκράσεις τους (παράγραφος 2)

εδώ:

Οἱ Κλίμακες καὶ Συγκερασμοὶ τοῦ Χρυσάνθου ἐκ Μαδύτων

και εδώ:

Σύγκριση τῆς Διατονικῆς τῆς Μουσικῆς Ἐπιτροπῆς 1881
μὲ τὶς ἀντίστοιχες τοῦ Χρύσανθου καὶ τοῦ Διδύμου
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ
Νέος
Δημοσιεύσεις: 9
Εγγραφή: 15 Δεκ 2017, 11:00

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ »

Σᾶς εὑχαριστῶ. Πάντως ὁ ἴδιος ὁ Χρύσανθος θεωρεῖ expressis verbis ὅτι κατὰ προτίμησιν ΠΑ=ΛΑ. Καὶ τὸ ζήτημα εἶναι ἄν ἡ θεώρησή του ἁγκαλιάζει καὶ τὴν κοσμικὴ λεγόμενη μουσική.
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Ἂν ἔχει καμιὰ σημασία, ἐγὼ συνήθως πιάνω Νη = Λα (κάτω) = 220Hz. Ἂν εἶναι κάποιος λίγο πιὸ μπάσος ἀπὸ μένα, θὰ πάρει Πα = Λα (κάτω) = 220Ηz...

Παλαιότερα (18ος αἰ., ἀρχὲς 19ου αἰ.), τό Λα δὲν ἦταν στὰ 440Hz, ἀλλὰ χαμηλότερα, καὶ δὲν ὑπῆρχε κἂν παγκόσμια σταθερά στὸν Λα.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ
Νέος
Δημοσιεύσεις: 9
Εγγραφή: 15 Δεκ 2017, 11:00

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ »

Πράγματι δὲν ὑπῆρχε τὸν καιρὸ τοῦ Χρυσάνθου παγκόσμιο σταθερὸ ΛΑ, οὔτε Χέρτζ, ὑπῆρχε ὅμως ἡ θεωρία τῆς Δύσης πού παράγει τρόπον τινὰ τὴν ἑλάσσονα διατονικὴ ἁπὸ τὴν μείζονα. Ὑπάρχει ἕνα ἄρθρο τοῦ Ξενάκη ποὺ ταὑτίζει, μὲ τὸν τρόπο του, τὴν μὲν Δύση μὲ τὸν μείζονα τρόπο καὶ τὴν Ἑλλάδα (κατὰ Ξενάκη) μὲ τὸν ἑλάσσονα. Ἡ ὶδεά μου εἶναι πὼς ὁ Χρύσανθος ἤθελε νὰ ὲνσωματώσηι - ὄχι νὰ διακρίνῃ- τὴν δυτικὴ μουσικὴ στὴν ἄς τὴν ποῦμε ῥωμαϊκή. Γι αὺτὸ διάλεξε ἕνα σύστημα ὅμοιο μὲ τὸ γερμανικό. Καὶ βάζοντας τὸ ΠΑ στὸ ΛΑ θέλει νὰ ὑποδείξηι πώς, ὲπαναφέροντας τὴν βασικὴ διατονικὴ κλίμακα σὲ βάση ὲλάσσονα, καὶ θέτοντας τὴν μείζονα σὰν παραγομένη ἁπὸ τὴν ὲλάσσονα μὲ τὰ διαστήματα ὅμως τοῦ Χρυσάνθου, ἁφομοιώνουμε τὴν δυτικὴ μουσικὴ σὰν ὑποκατηγορία δική μας. Μπορεῖ νὰ κάνω λάθος.
Άβαταρ μέλους
ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ
Νέος
Δημοσιεύσεις: 9
Εγγραφή: 15 Δεκ 2017, 11:00

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ »

Ἑδῶι εἶναι τὀ ἄρθρο τοῦ Ξενάκη https://parapoda.wordpress.com/2016/02/ ... %AE%CF%82/
Άβαταρ μέλους
ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ
Νέος
Δημοσιεύσεις: 9
Εγγραφή: 15 Δεκ 2017, 11:00

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ »

Ὑποθέτω ὅτι εἶναι στὴν λογικὴ τοῦ Χρυσάνθου νὰ θεωρήσουμε ὅτι πΑ...νΗ εἶναι καταρχὴν οἱ ἑπτὰ φθόγγοι τῆς ἐλάσσονος κλίμακος καὶ ὅτι ἡ ἀμέσως σχετική της μείζων ξεκινάει ἀπὸ τὸ γΑ.
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Καλησπέρα, οἱ ὄροι μείζονες καὶ ἐλάσσονες στὶς κλίμακες, δὲν ἀπαντοῦν διόλου στὴν Βυζαντινὴ Μουσική, παρὰ μόνον στὴν Εὐρωπαϊκή μουσική.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ
Νέος
Δημοσιεύσεις: 9
Εγγραφή: 15 Δεκ 2017, 11:00

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από ΛΟΥΚΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ »

Καλησπέρα ἐπίσης. Ναὶ ὡστοσο ὁ Χρυσανθος προφανῶς ὅμως σκεφτόταν ΚΑΙ μὲ βαση τὴν μειζονα-ἐλασσονα ἑπτατονική, ποὺ ἀντιστοιχεῖ στὸ μεῖζον-ἔλασσον διάστημα τρίτης.
Νὰ τὸ θέσω τὸ πράγμα διαφορετικά, ἐγὼ θεωρῶ πιθανῶς αὐθαίρετα πὼς ὁ Χρύσανθος σκεφτόταν. -Πρέπει νὰ βρῶ ἕνα οἰκουμενικὸ μουσικὸ σύστημα, ποὺ νὰ περιλαμβάνει κοσμική, ἐκκλησιαστικὴ καὶ δυτικὴ μουσική. Εἶναι τὸ ἀντίστοιχο στὴν μουσικὴ τοῦ θεολογικοῦ προβλήματος.
Τί κάνουμε; Μεταγράφουμε τὴν βυζαντινὴ στὴν δυτική, τὴν δυτικὴ στὴν βυζαντινή, τί βάζουμε σὰν βάση; Μιὰ λύση εἶναι νὰ υιοθετήσουμε τὴν μείζονα ἤ μᾶλλον τὴν ἐλάσσονα, σὰν βάση γιὰ ὅλη την μουσική, ὅπως τὸ κάνουν οἱ δυτικοί. Ἑξ οῦ καὶ τὸ Πα Βου Γα ποὺ εἶναι τὸ γερμανικὸ ABC, μὲ τὴν διαφορὰ ὅτι τὴν έλάσσονα ἑπτατονικὴ τὴν ὁριοθετοῦμε μὲ τὰ διαστήματα τοῦ Ἀλ-Φαραμπί καὶ χωρὶς συγκερασμό. Αὐτὸ δείχνει νὰ θέλει ὁ Χρύσανθος.

Μιὰ ἄλλη λύση εἶναι πιθανῶς νὰ ἐξορίσουμε τελείως τὸ δυτικὸ σύστημα καὶ νὰ τὸ ἐντάξουμε στὶς δομὲς τοῦ βυζαντινοῦ, ἄν χρειαστῆι. Ὅμως γιὰ τὸν Χρύσανο τουλάχιστον ἠ μεταγραφὴ φαίνεται ἀναγκαία, δὲν εἶναι δηλαδὴ μόνο ἠ κωδικοποίηση τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς ἀλλὰ καὶ ἠ δυνατότητα ἐπικοινωνίας μὲ τὴν Δύση, ποὺ τὸν κινεῖ.
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: TO ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Χαίρετε, ὁ Βοῦ τοῦ Αλ Φαραμπι εἶναι χαμηλὰ γιὰ τὰ σημερινὰ δεδομένα τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς. Ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ Χρυσάνθου, στὴν ἐποχὴ τῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ 1881 ὁ Βοῦ αὐξήθηκε κατὰ 1 μόριο ἀπὸ τὸ Πα-Βου = 9 (72ΕΤ) στό 10 (72ΕΤ) μόρια.

Τοῦ Χρύσανθου ἡ δουλειὰ μετὰ τὸ θεωρητικό, ἦταν ἡ μεταγραφὴ στὸ πεντάγραμμο τῶν Βυζαντινῶν μαθημάτων, ἡ ὁποῖα ἐργασία του κάηκε ὅλη, ὅπως μᾶς μαρτυρεῖ ὁ ἱστορικὸς Παπαδόπουλος.

Δὲν ὑπάρχει 100% ἀντιστοίχιση ἑνὸς βυζαντινοῦ μέλους στὸ πεντάγραμμο, πέραν ἀπὸ ὁρισμένες ἐξαιρέσεις (λόγω τῶν κλιμάκων). Καὶ πέρα ἀπὸ αὐτὸ τὸ μεγαλύτερο πρόβλημα εἶναι τὸ ὕφος, τὸ ὁποῖο πολὺ δύσκολα τὸ πλησιάζουν οἱ εὐρωπαϊκοὶ μουσικοί.

Τὸ πρόβλημα τῆς ἀντιστοίχισης ὑπάρχει, νομίζω, διότι ἡ εὐρωπαϊκὴ μουσικὴ "χτίστηκε" στὰ συγκερασμένα διαστήματα (συνόλου κλίμακος 12 μορίων μόνο!), ἐνῶ ἡ Βυζαντινὴ δὲν ἦταν ἐξ ἀρχῆς ἔτσι, ἦταν καὶ εἶναι ἀσυγκέραστα τὰ διαστήματά της. Μετὰ τὸν Χρύσανθο (καὶ τὴν Ἐπιτροπὴ κυρίως) χρησιμοποιοῦμε καταχρηστικὰ συγκερασμένα (στὴν θεωρία).

Ἀκόμη καὶ ἡ Ἐπιτροπὴ τοῦ 1881 ἐπὶ ἀσυγκεράστων διαστημάτων θεμελίωσε τὴν θεωρία της.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Απάντηση

Επιστροφή στο “Θεωρητικά Βιβλία”