Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και Αναστάσιμα Ευλογητάρια

Τυπικόν Τριωδίου, Χαιρετισμοί, Προηγιασμένη θεία Λειτουργία, Μεγάλη Εβδομάδα, κτλ.
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Αναγνώστης
Τακτικός
Δημοσιεύσεις: 20
Εγγραφή: 29 Μαρ 2008, 18:52

Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και Αναστάσιμα Ευλογητάρια

Δημοσίευση από Αναγνώστης » 30 Μαρ 2008, 23:30

Τα Δίπτυχα σήμερα είχαν υποσημείωση και παραπέμπανε στο Τ.Μ.Ε. στην σελίδα 341 και υποσ. 25 και εξηγούσαν ότι "τα ευλογητάρια καταλιμπάνονται, επειδή, αντί της στιχολογίας του Αμώμου, προβλέπεται πολυέλεος". Το Τ.Μ.Ε. όμως στην σημείωση που αναφέρουν τα Δίπτυχα δεν εξηγεί τον λόγο αλλά λέει απλά "Ευλογητάρια ου λέγονται". Επίσης το Τ.Μ.Ε. πολλές φορές έχει Πολυέλεο και Αναστάσιμα Ευλογητάρια π.χ. στις 26 του Οκτώβρη του Αγίου Δημητρίου αν τύχει σε ημέρα Κυριακή. Άρα κάποιος άλλος είναι ο λόγος.

Κώστας
dkalpakidis
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 124
Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42

Re: Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και Αναστάσιμα Ευλογητάρια

Δημοσίευση από dkalpakidis » 30 Μαρ 2008, 23:48

Κανονικά, κι όταν λέω κανονικά κατά την ακρίβεια της τάξεως, ψάλλονται και την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως τα Αναστάσιμα Ευλογητάρια, όπως και σε κάθε Θεομητορική Εορτή. (Εννοείται ως επέκταση του Αμώμου).
Τώρα, γιατί επικράτησε κατά το ΤΜΕ τις Θεομητορικές Εορτές και την Γ΄ των Νηστειών να "καταλιμπάνονται" τα Ευλογητάρια;
Μάλλον εκ παρεξηγήσεως των Τυπικών Διατάξεων ότι τις Δεσποτικές ή Θεομητεορικές εορτές δεν ψάλλονται τα Ευλογητάρια.
Είναι φανερό, ότι εφ΄ όσον ψάλλεται η Αναστάσιμος Ακολουθία τότε ψάλλονται και τα αναστάσιμα ευλογητάρια.
Άλλωστε ψάλλονται και το Σάββατο του Λαζάρου και το Μέγα Σάββατο ημέρες κατεξοχήν "Δεσποτικές".

Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
Πρωτοψάλτης
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος dkalpakidis την 30 Μαρ 2008, 23:49, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Re: Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και Αναστάσιμα Ευλογητάρια

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 31 Μαρ 2008, 11:13

Πάντως Δημήτρη, και το ΤΑΣ του 1545 δεν έχει Ευλογητάρια.

Ο Ρήγας (ΤΓΡ) έχει Άμωμο, Πολυέλεο και δεν έχει Ευλογητάρια, σ. 781.

Το δε ΣΤ του π. Παπαγιάννη έχει τα Ευλογητάρια σ. 626.

φιλικά,
Παναγιώτης
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
dkalpakidis
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 124
Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42

Re: Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και Αναστάσιμα Ευλογητάρια

Δημοσίευση από dkalpakidis » 31 Μαρ 2008, 12:03

Παναγιώτη, ο Ρήγας έχει Ευλογητάρια. (σελ 781)
Και το ΤΑΣ πιθανόν να τα εννοεί ως επέκταση του Αμώμου.
Στο Άγιον Όρος ψάλλονται.

Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Re: Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και Αναστάσιμα Ευλογητάρια

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 31 Μαρ 2008, 18:17

Ναι Δημήτρη.

Τώρα το ΤΑΣ 1545 κατ' ακρίβειαν λέγει:
... Η συνήθης στιχολογία και ο πολυέλεος. Καθίσματα λέγομεν τα Αναστάσιμα. Μετά τον πολυέλεον καθίσματα του Σταυρού. Οι αναβαθμοί του ήχου. Ευαγγέλιον εωθινόν. Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι...
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
dkalpakidis
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 124
Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42

Re: Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και Αναστάσιμα Ευλογητάρια

Δημοσίευση από dkalpakidis » 31 Μαρ 2008, 18:24

Η συνήθης στιχολογία είναι μόνον Β' και Γ' κάθισμα ή και ο Άμωμος;
Ο μακαρίτης Ιωάννης Φουντούλης υποστήριζε το δεύτερο.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τριώδιον”