Το ράσο των ψαλλόντων-Η αξιολόγηση του έργου των
του Ομοτιμ. Καθηγ. κ. Κωνσταντίνου Καλοκύρη
Περιοδικό Ανάπλασις. περ. Δ', αρ. 422
Και τώρα ο λόγος για το ράσο των ιεροψαλτών και των χορωδών. Και το
ένδυμα αυτό είναι όμοιο με των ιερωμένων. Δηλαδή μαύρο με φαρδιά
μανίκια κατά μίμηση της παλαιάς δαλματικής. Οι ψάλτες, ως γνωστό,
είναι λειτουργικοί συνεργάτες στην Εκκλησία και ως εκ τούτου πρέπει
να φορούν αυτό το καθιερωμένο απλό ράσο (που κανονικώς δίνεται δι'
επισκοπικής ευχής- χειροθεσίας). Τελευταία όμως- αντιστάσεως μη ούσης-
η ματαιοδοξία των καιρών επέδρασε κι εδώ , κι έτσι μερικοί ψάλτες
(πράγμα που πηγαίνει σε γενίκευση) άρχισαν αυθαιρέτως να προσθέτουν
στο ράσο ένα κόκκινο, συνήθως (και ως γιακά) συνημμένο περιλαίμιο.
Στην αρχή περιωρίζετο μόνο στους χοράρχες, τώρα όμως επεκτείνεται και
στους χορωδούς. Το περιλαίμιο ακολούθησε, κατά μήκος των παρυφών του
ράσου, ανάλογη ταινία, ως επίσης και εσωτερικώς στα μανίκια, (ή και
εσώτερα) μια φόδρα σχετικού χρώματος. Πρόσφατα μάλιστα προσέθεσαν,
μερικοί, αριστερά του στήθους, και ένα «ρόδακα»δηλ. κονκάρδα,
δηλωτική της χορωδίας τους. Με άλλα λόγια μετέτρεψαν σιγά-σιγά το
εκκλησιαστικό ράσο σε κοσμική…τήβενο (toga)! Αλλά η τήβενος σημαίνει
μία ανώτατη, επίσημη από το κράτος πνευματική αναγνώριση ιδιότητας
του φορέως της, τη δικαιούνται δε μόνο οι ανώτατοι δικαστές (στην
Ευρώπη, και οι δικηγόροι στις δίκες), οι ακαδημαϊκοί και οι καθηγητές
πανεπιστημίων. Και διερωτάται κανείς: Ποια Ι. Σύνοδος έδωσε αυτό το
δικαίωμα της αντιπαραδοσιακής και εξωεκκλησιαστικής μεταβολής του
ράσου σε ένδυμα δηλωτικό άλλου περιεχομένου;
Θέλουμε όμως ειλικρινά να πιστεύουμε, ότι οι καινοτομήσαντες ουδόλως
το έκαμαν με την έννοια της αυτοεξάρσεως. Αλλά απλώς από διάθεση
ωραιοποίησης αυτού του ενδύματος, ύστερα από την θελκτική μίμηση
χορωδιών του Εξωτερικού. Πράγματι εκεί, και μάλιστα στις Ορθόδοξες
Εκκλησίες της Αμερικής, φόρεσαν οι χορωδοί τις λεγόμενες " robes"
(ρόμπες), με πλατύγυρους γιακάδες κ.λπ. Και τούτο από επίδραση του
επενδύτη των «ιερουργούντων» ετερόδοξων, μάλλον λαϊκών, και της
σχετικής περιβολής των χορωδών των. Επειδή οι προτεστάντες που
πλεονάζουν εκεί (με το πλήθος των παραφυάδων των) δεν δέχονται την
ειδική ιεροσύνη αλλά την δέχονται ω γενική, που σημαίνει ότι οι
λαϊκοί μπορούν να τελούν ιεροπραξίες, φορώντας πολλάκις το εν λόγω
ένδυμα, ως βέβαια και οι χορωδοί των. Κατόπιν αυτών, νομίζουμε ότι η
παραδοσιακή μας Ιερά Σύνοδος που έχει επίγνωση του ιερατικού
περιεχομένου του ράσου των ψαλλόντων, θα πρέπει να επέμβει (αλλά και
οι άλλοι κατά τόπους Ιεράρχες) για να σταματήσει αυτή η αντορθόδοξη
αυθαιρεσία. Ευτυχώς που στην Κωνσταντινούπολη οι ψάλτες του
Οικουμενικού Πατριαρχείου (ως και στα άλλα Πατριαρχεία) διατηρούν το
ράσο τους αμετάβλητο από τον εκμοντερνισμό! Κατά τα άλλα οι
συμπαθέστατοί μας ιεροψάλτες πρέπει να είναι βέβαιοι ότι η εκτίμησή
μας είναι δεδομένη για το έργο που επιτελούν, για την φωνητική-
μελωδική προσφορά τους στην διατήρηση και προβολή της παραδόσεως της
έξοχης βυζαντινής μας μουσικής, και όχι από την εμφάνισή τους με το -
δήθεν-εκσυγχρονισμένο ράσο.
απόσπασμα (συγκεκριμένα η παράγραφος Ε') από γενικότερο άρθρο του κ. καθηγητού από το περιοδικό Ανάπλασις. περ. Δ', αρ. 422 το οποίο βρίσκεται και εδώ: http://www.discussion.gr/zoiekklisias/txt2.html
(τα παραπάνω είναι από τα μηνύματα #4274, #4276 του "παλαιού" Αναλόγιον φόρουμ, από τον αγαπητό φίλο και συντονιστή του φόρουμ Στέλιο)
Το ράσο των ψαλλόντων
Θέματα για την λειτουργική πράξη και ευταξία της Εκκλησίας, και για σχετικούς Ιερούς Κανόνες.
- Παναγιώτης
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 901
- Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43
Το ράσο των ψαλλόντων
Δημοσίευση από Παναγιώτης »
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Επιστροφή στο “Λειτουργικά και Κανονολογικά θέματα”
Μετάβαση σε
- Όροι
- ↳ Όροι Χρήσης, Κανόνες και Συμπεριφορά, Περί του Αναλογίου
- ↳ Οδηγίες χρήσης-Ερωτήσεις-Υποδείξεις
- ↳ Κυτίον παραπόνων
- ↳ Ανακοινώσεις Διαχειριστών
- Θέματα
- ↳ Ψαλμωδία και Ιεροί Κανόνες
- ↳ Λειτουργικά και Κανονολογικά θέματα
- ↳ Τα Ιερά Μυστήρια
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Λειτουργική αναγέννηση
- ↳ «Μυστικές» Ευχές της Θ. Λειτουργίας
- ↳ Λειτουργική γλώσσα και μεταφράσεις
- ↳ Ιεροί Κανόνες
- ↳ Υμνολογία
- ↳ Λειτουργικά Βιβλία
- ↳ Φυλλάδες (Ακολουθίες Αγίων)
- ↳ Ιανουάριος
- ↳ Φεβρουάριος
- ↳ Μάρτιος
- ↳ Απρίλιος
- ↳ Μάϊος
- ↳ Ιούνιος
- ↳ Ιούλιος
- ↳ Αύγουστος
- ↳ Σεπτέμβριος
- ↳ Οκτώβριος
- ↳ Νοέμβριος
- ↳ Δεκέμβριος
- ↳ Παρακλητικοί Κανόνες
- ↳ Χαιρετισμοί-Εγκώμια
- ↳ Διορθωτέα και μη
- ↳ Τυπικόν
- ↳ Βιβλία Τυπικού
- ↳ Ετήσια Τυπικά
- ↳ Τυπικόν Εσπερινού
- ↳ Τυπικόν Όρθρου
- ↳ Τυπικόν θείας Λειτουργίας
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Άγραφο Τυπικόν
- ↳ Τυπικόν Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
- ↳ Νηστεία και Κατάλυσις
- ↳ Χειρόγραφα
- ↳ Θεωρία και Πράξη της Ψαλτικής Τέχνης
- ↳ Θεωρητικά Βιβλία
- ↳ Χρόνος και Ρυθμός
- ↳ Γένη των Ήχων
- ↳ Ήχος α'
- ↳ Ήχος β'
- ↳ Ήχος γ'
- ↳ Ήχος δ'
- ↳ Ήχος πλ. α'
- ↳ Ήχος πλ. β'
- ↳ Ήχος βαρύς
- ↳ Ήχος πλ. δ'
- ↳ Ορθογραφία
- ↳ Αρχαία (Βυζαντινή) Μουσική Γραφή και Θεωρία
- ↳ Αρχαία Ελληνική Μουσική Θεωρία
- ↳ Ευρωπαϊκή Μουσική
- ↳ Μαθηματικά, Μουσική, Ακουστική και Κλίμακες
- ↳ Αρχεία Ήχου και Βίντεο
- ↳ Πατριαρχικοί
- ↳ Αστέρης Λεωνίδας
- ↳ Παππάς Μιλτιάδης
- ↳ Παϊκόπουλος Δημοσθένης
- ↳ Πρίγγος Κωνσταντίνος (1892-1964)
- ↳ Στανίτσας Θρασύβουλος (1910-1987)
- ↳ Ιεροψάλτες
- ↳ Αθανασίου Ιωάννης
- ↳ Βουγιουκλής Αθανάσιος
- ↳ Βουρλής Αθανάσιος
- ↳ Γκίνης Θεόφιλος
- ↳ Δαρλάσης Γεώργιος
- ↳ Δασκαλούδης Κυριαζής
- ↳ Καλπακίδης Δημήτριος
- ↳ Καραμπάσης Δανιήλ
- ↳ Καστρινάκης Ιωάννης
- ↳ Κετσετζής Φώτιος
- ↳ Κομπίτσης Απόστολος
- ↳ Κορδάκης Νικόλαος
- ↳ Λιναρδάκης Ευάγγελος
- ↳ Μανουσέλης Κωνσταντίνος
- ↳ π. Μέζης Νικόλαος
- ↳ Μιχαλάκης Γεώργιος
- ↳ Μπιλάλης Κωνσταντίνος
- ↳ Μπουσδέκης Κωνσταντίνος
- ↳ Νεραντζής Δημήτριος
- ↳ Νταραβάνογλου Γρηγόρης
- ↳ Ξουπάς Πασχάλης
- ↳ Παϊβανάς Αθανάσιος
- ↳ Πήλιουρας Σταύρος
- ↳ Πλαΐτης Αντώνιος
- ↳ π. Πυτιρίνης Χρήστος
- ↳ Ταλιαδώρος Χαρίλαος
- ↳ Τσακίρογλου Χρήστος
- ↳ Αγιορείτες
- ↳ Χορωδίες
- ↳ Βυζαντινή Χορωδία Δήμου Ηρακλείου
- ↳ Βυζαντινός Χορός Χανίων (Ιω. Καστρινάκης)
- ↳ Εργαστήρι Ψαλτικής (Αθ. Παϊβανάς)
- ↳ Χορωδία Αθανασίου Πέττα
- ↳ Χορωδία Θεοδώρου Βασιλικού
- ↳ Ακολουθίες
- ↳ Εσπερινός
- ↳ Όρθρος
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Ήχος α'
- ↳ Ήχος β'
- ↳ Ήχος γ'
- ↳ Ήχος δ'
- ↳ Ήχος πλ. α'
- ↳ Ήχος πλ. β'
- ↳ Ήχος βαρύς
- ↳ Ήχος πλ. δ'
- ↳ Μηναία
- ↳ Μηναίον Ιανουαρίου
- ↳ Μηναίον Φεβρουαρίου
- ↳ Μηναίον Δεκεμβρίου
- ↳ Μηναίον Αυγούστου
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Μεγ. Εβδομάς
- ↳ Παρακλήσεις
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Ραδιοφωνικές Εκπομπές
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής
- ↳ Μουσικά Κείμενα
- ↳ Μουσικά Βιβλία
- ↳ Εσπερινός
- ↳ Όρθρος
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Μηναία
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Μεγ. Εβδομάς
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Εξηγήσεις αρχαίας μουσικής γραφής
- ↳ Τεχνολογία
- ↳ Ιστορικά θέματα
- ↳ Εξωτερική Μουσική
- Γενικά
- ↳ Συζήτηση
- ↳ Καλωσόρισμα νέων μελών
- ↳ Ευχές και Κοινωνικά
- ↳ Συνδικαλιστικά θέματα
- ↳ Ανακοινώσεις
- ↳ Σχολές/Διδάσκαλοι Βυζαντινής Μουσικής (Ψαλτικής)
- ↳ Σεμινάρια-Μαθήματα
- ↳ Μουσικολογικά-Ψαλτικά Συνέδρια
- ↳ Ζητείται Ιεροψάλτης ή Αναλόγιο
- ↳ Αγρυπνίες - Ι.Πανηγύρεις
- ↳ Συναυλίες
- ↳ Ραδιοφωνικές Εκπομπές
- ↳ Κυκλοφορίες Βιβλίων, Περιοδικών και Ψ. Δίσκων
- ↳ Ιστοσελίδες
- ↳ Διαφημίσεις (σχετικές)