Χριστός ανέστη!
από http://www.makthes.gr/index.php?name=Ne ... me=Printer
Γράφει ο μοναχός Μωυσής αγιορείτης
Πάσχα σημαίνει πέρασμα, διάβαση, πορεία. Από το θάνατο στη ζωή το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη εορτή της Ορθοδοξίας. Η Ανάσταση του Χριστού νίκησε τη φθορά και το θάνατο.
“Χριστός ανέστη εκ νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας”. Ο πρώτος λόγος του Χριστού στις μυροφόρες ήταν το “χαίρετε”. Η χαρά χαρακτηρίζει τη ζωή των αληθινών χριστιανών. Το “χαίρετε” είναι ο καλύτερος και ωραιότερος χαιρετισμός για παντού και πάντοτε. Ο αναστηθείς Χριστός χάρισε την αφοβία του θανάτου στον κόσμο. Δεν είναι διόλου μικρό αυτό το γεγονός. Ο σύγχρονος άνθρωπος από το φόβο του μην πεθάνει πεθαίνει πριν πεθάνει. Η αγωνία του θανάτου που πνίγει τον κόσμο βρίσκει διέξοδο στην πίστη στην ανάσταση του Χριστού.
Με την Ανάστασή του ο Χριστός χαρίζει αληθινή χαρά στον άκοσμο κόσμο, ειρήνη στον ανειρήνευτο άνθρωπο, ζωή στην ψευτοζωή και παλιοζωή, ελπίδα στα πολλά αδιέξοδα, βεβαιότητα χαράς ουράνιας.
Τα κόκκινα αυγά, οι άσπρες λαμπάδες, τα σουβλιστά αρνιά, οι ασπασμοί, οι ευχές, η εορταστική ατμόσφαιρα, θέλουν όλα κάτι να φανερώσουν από την αλήθεια της Αναστάσεως του Χριστού. Η ελληνορθόδοξη παράδοση έχει ζωντανά στοιχεία που είναι δύσκολο να εξοβελίσει μια ορθολογιστική διανόηση, επηρμένα ακατήχητη στα της πίστης. Ο λαός επί ένα σαρανταήμερο λέγοντας “Χριστός Ανέστη” και απαντώντας “Αληθώς Ανέστη” ομολογεί την πίστη στην Ανάσταση. Τα ελληνικά έθιμα έχουν μια κρυμμένη θεολογία. Το φιλί της αγάπης, στο πρώτο “Χριστός Ανέστη” τη νύχτα της Αναστάσεως, μαρτυρεί την αγάπη του αναστάντος Χριστού στον κόσμο. Σημαίνει κατάργηση της εχθρότητας, της αντιπαλότητας, της εξουσιαστικότητας, της αδιαλλαξίας. Στη λήθη απόψε κάθε διαφορά, πικρία και ψυχρότητα.
Ο ιερός υμνωδός στοργικά προτρέπει όλους: “Συγχωρήσωμεν πάντα τη αναστάσει” και έτσι τότε “αλλήλους περιπτυξώμεθα”. Το τσούγκρισμα των κόκκινων αυγών δηλώνει τσάκισμα της κακίας, ευκαιρία επικοινωνίας, διαπροσωπικών αγαθών σχέσεων, ανοιχτού διαλόγου, έξαρση χαράς. Χαίρεται και όποιος νικά και όποιος χάνει κατά το τσούγκρισμα των αυγών.
Ο εσπερινός του Πάσχα λέγεται Αγάπη. Το ευαγγέλιο λέγεται σε όλες τις γλώσσες. Η Ορθοδοξία δεν είναι ελληνική αλλά οικουμενική. Ο Χριστός δεν ήλθε στον κόσμο μόνο για τους Ιουδαίους ή τους Έλληνες, αλλά για όλους τους ανθρώπους, τους οποίους θέλει να φέρει στο φως το αληθινό της πραγματικής επιγνώσεως, διά της αληθινής αγάπης.
Στο Άγιον Όρος δεν έχει βεγγαλικά, οβελίες, μουσικές και φωνές. Στην εαρινή ησυχία, στην καταπληκτική σιγή της αναστάσιμης νύχτας, στη λαμπρή μεταμεσονύχτια θεία λειτουργία, στο φως των κεριών, που άναψαν από το “ανέσπερον φως”, μυστικά εορτάζεται η μεγάλη πανηγύρι της μοναδικής και ανεπανάληπτης αυτοανάστασης. Ψάλουμε τη νίκη του θανάτου διά του θανάτου του Χριστού. Ο μεγάλος δογματικός θεολόγος της εκκλησίας μας, ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, διαλαλεί πανευφρόσυνα: “Ως όντως ιερά και πανέορτος αύτη η σωτήρος νυξ και φωταυγής της λαμπροφόρου ημέρας της εγέρσεως”.
Στο Άγιον Όρος το Πάσχα εορτάζεται μυστικά στα βάθη των καρδιών. Οι μοναχοί προετοιμασμένοι με τη νηστεία, την προσευχή, την ελεήμονα καρδία και την καρδιακή κατάνυξη της μεγάλης σαρακοστής και της μεγαλοβδομαδιάτικης ανάτασης ψάλλουν το “Χριστός Ανέστη” σιγά, αργά, κατανοητά, δοξολογικά και ευχαριστιακά. Ο Χριστός δεν είναι του παρελθόντος, της ιστορίας και της θρησκείας αλλά της καρδιάς τους, του τώρα. Η χάρη και χαρά καλύπτει τον ταπεινό τους αγώνα, η αγωνία υποχωρεί και η Ανάσταση δίνει ανάταση και αναψυχή. Πάσχα Κυρίου Πάσχα, πέρασμα σε έναν άλλο τρόπο σκέψεως και ζωής, ελευθερίας, ειρήνης και χάριτος.
Απρ 26, 2008
Χριστός ανέστη!
- Παναγιώτης
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 901
- Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43
Χριστός ανέστη!
Δημοσίευση από Παναγιώτης »
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Re: Χριστός ανέστη!
Δημοσίευση από stelstam »
Πολύ ωραίο Παναγιώτη, ευχαριστούμε.
Αληθώς Ανέστη Χριστός, Ναι!, πολλάκις και εκατοντάκις φορές, ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!
...Ανέστη Χριστός και νεκρός ουδείς επί μνήματος.
Χριστός γάρ εγερθείς εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο...
(Κατηχητικός λόγος ι.Χρυσοστόμου)
Χριστός Ανέστη!
Στέλιος
Αληθώς Ανέστη Χριστός, Ναι!, πολλάκις και εκατοντάκις φορές, ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!
...Ανέστη Χριστός και νεκρός ουδείς επί μνήματος.
Χριστός γάρ εγερθείς εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο...
(Κατηχητικός λόγος ι.Χρυσοστόμου)
Χριστός Ανέστη!
Στέλιος
Επιστροφή στο “Ευχές και Κοινωνικά”
Μετάβαση σε
- Όροι
- ↳ Όροι Χρήσης, Κανόνες και Συμπεριφορά, Περί του Αναλογίου
- ↳ Οδηγίες χρήσης-Ερωτήσεις-Υποδείξεις
- ↳ Κυτίον παραπόνων
- ↳ Ανακοινώσεις Διαχειριστών
- Θέματα
- ↳ Ψαλμωδία και Ιεροί Κανόνες
- ↳ Λειτουργικά και Κανονολογικά θέματα
- ↳ Τα Ιερά Μυστήρια
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Λειτουργική αναγέννηση
- ↳ «Μυστικές» Ευχές της Θ. Λειτουργίας
- ↳ Λειτουργική γλώσσα και μεταφράσεις
- ↳ Ιεροί Κανόνες
- ↳ Υμνολογία
- ↳ Λειτουργικά Βιβλία
- ↳ Φυλλάδες (Ακολουθίες Αγίων)
- ↳ Ιανουάριος
- ↳ Φεβρουάριος
- ↳ Μάρτιος
- ↳ Απρίλιος
- ↳ Μάϊος
- ↳ Ιούνιος
- ↳ Ιούλιος
- ↳ Αύγουστος
- ↳ Σεπτέμβριος
- ↳ Οκτώβριος
- ↳ Νοέμβριος
- ↳ Δεκέμβριος
- ↳ Παρακλητικοί Κανόνες
- ↳ Χαιρετισμοί-Εγκώμια
- ↳ Διορθωτέα και μη
- ↳ Τυπικόν
- ↳ Βιβλία Τυπικού
- ↳ Ετήσια Τυπικά
- ↳ Τυπικόν Εσπερινού
- ↳ Τυπικόν Όρθρου
- ↳ Τυπικόν θείας Λειτουργίας
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Άγραφο Τυπικόν
- ↳ Τυπικόν Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
- ↳ Νηστεία και Κατάλυσις
- ↳ Χειρόγραφα
- ↳ Θεωρία και Πράξη της Ψαλτικής Τέχνης
- ↳ Θεωρητικά Βιβλία
- ↳ Χρόνος και Ρυθμός
- ↳ Γένη των Ήχων
- ↳ Ήχος α'
- ↳ Ήχος β'
- ↳ Ήχος γ'
- ↳ Ήχος δ'
- ↳ Ήχος πλ. α'
- ↳ Ήχος πλ. β'
- ↳ Ήχος βαρύς
- ↳ Ήχος πλ. δ'
- ↳ Ορθογραφία
- ↳ Αρχαία (Βυζαντινή) Μουσική Γραφή και Θεωρία
- ↳ Αρχαία Ελληνική Μουσική Θεωρία
- ↳ Ευρωπαϊκή Μουσική
- ↳ Μαθηματικά, Μουσική, Ακουστική και Κλίμακες
- ↳ Αρχεία Ήχου και Βίντεο
- ↳ Πατριαρχικοί
- ↳ Αστέρης Λεωνίδας
- ↳ Παππάς Μιλτιάδης
- ↳ Παϊκόπουλος Δημοσθένης
- ↳ Πρίγγος Κωνσταντίνος (1892-1964)
- ↳ Στανίτσας Θρασύβουλος (1910-1987)
- ↳ Ιεροψάλτες
- ↳ Αθανασίου Ιωάννης
- ↳ Βουγιουκλής Αθανάσιος
- ↳ Βουρλής Αθανάσιος
- ↳ Γκίνης Θεόφιλος
- ↳ Δαρλάσης Γεώργιος
- ↳ Δασκαλούδης Κυριαζής
- ↳ Καλπακίδης Δημήτριος
- ↳ Καραμπάσης Δανιήλ
- ↳ Καστρινάκης Ιωάννης
- ↳ Κετσετζής Φώτιος
- ↳ Κομπίτσης Απόστολος
- ↳ Κορδάκης Νικόλαος
- ↳ Λιναρδάκης Ευάγγελος
- ↳ Μανουσέλης Κωνσταντίνος
- ↳ π. Μέζης Νικόλαος
- ↳ Μιχαλάκης Γεώργιος
- ↳ Μπιλάλης Κωνσταντίνος
- ↳ Μπουσδέκης Κωνσταντίνος
- ↳ Νεραντζής Δημήτριος
- ↳ Νταραβάνογλου Γρηγόρης
- ↳ Ξουπάς Πασχάλης
- ↳ Παϊβανάς Αθανάσιος
- ↳ Πήλιουρας Σταύρος
- ↳ Πλαΐτης Αντώνιος
- ↳ π. Πυτιρίνης Χρήστος
- ↳ Ταλιαδώρος Χαρίλαος
- ↳ Τσακίρογλου Χρήστος
- ↳ Αγιορείτες
- ↳ Χορωδίες
- ↳ Βυζαντινή Χορωδία Δήμου Ηρακλείου
- ↳ Βυζαντινός Χορός Χανίων (Ιω. Καστρινάκης)
- ↳ Εργαστήρι Ψαλτικής (Αθ. Παϊβανάς)
- ↳ Χορωδία Αθανασίου Πέττα
- ↳ Χορωδία Θεοδώρου Βασιλικού
- ↳ Ακολουθίες
- ↳ Εσπερινός
- ↳ Όρθρος
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Ήχος α'
- ↳ Ήχος β'
- ↳ Ήχος γ'
- ↳ Ήχος δ'
- ↳ Ήχος πλ. α'
- ↳ Ήχος πλ. β'
- ↳ Ήχος βαρύς
- ↳ Ήχος πλ. δ'
- ↳ Μηναία
- ↳ Μηναίον Ιανουαρίου
- ↳ Μηναίον Φεβρουαρίου
- ↳ Μηναίον Δεκεμβρίου
- ↳ Μηναίον Αυγούστου
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Μεγ. Εβδομάς
- ↳ Παρακλήσεις
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Ραδιοφωνικές Εκπομπές
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής
- ↳ Μουσικά Κείμενα
- ↳ Μουσικά Βιβλία
- ↳ Εσπερινός
- ↳ Όρθρος
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Μηναία
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Μεγ. Εβδομάς
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Εξηγήσεις αρχαίας μουσικής γραφής
- ↳ Τεχνολογία
- ↳ Ιστορικά θέματα
- ↳ Εξωτερική Μουσική
- Γενικά
- ↳ Συζήτηση
- ↳ Καλωσόρισμα νέων μελών
- ↳ Ευχές και Κοινωνικά
- ↳ Συνδικαλιστικά θέματα
- ↳ Ανακοινώσεις
- ↳ Σχολές/Διδάσκαλοι Βυζαντινής Μουσικής (Ψαλτικής)
- ↳ Σεμινάρια-Μαθήματα
- ↳ Μουσικολογικά-Ψαλτικά Συνέδρια
- ↳ Ζητείται Ιεροψάλτης ή Αναλόγιο
- ↳ Αγρυπνίες - Ι.Πανηγύρεις
- ↳ Συναυλίες
- ↳ Ραδιοφωνικές Εκπομπές
- ↳ Κυκλοφορίες Βιβλίων, Περιοδικών και Ψ. Δίσκων
- ↳ Ιστοσελίδες
- ↳ Διαφημίσεις (σχετικές)