http://www.sholeionpsaltikis.gr/index.p ... Itemid=100
Στον ανωτέρω σύνδεσμο μπορεί κανείς να δεί τα κεκραγάρια και τα πασαπνοάρια του πλ.β' ήχου του Δανιήλ Πρωτοψάλτου (μέσα 18ου αι.), εξηγημένα για πρώτη φορά στην νέα μέθοδο από τον κ. Κων/νο Φωτόπουλο. Το μέλος είναι νέο στιχηραρικό.
Έχει εντοπιστεί (στα Μετέωρα, αν θυμάμαι καλά) πλήρες αναστασιματάριο υπό Δανιήλ Πρωτοψάλτου, πρόδρομος του μέχρι σήμερα εν χρήση αναστασιματαρίου Πέτρου Λαμπαδαρίου. Στα χφφ εντοπίζονται συχνά τα κεκραγάρια και σπανιότερα τα πασαπνοάρια και τα δογματικά (ή ορθ. πρώτα) Θεοτοκία των 8 ήχων. Ευχής έργον θα ήταν το αναστασιματάριο αυτό να εξηγηθεί πλήρως κάποια στιγμή και να δοθεί στην μουσικολογική και ψαλτική κοινότητα προς μελέτη.
Κύριε εκέκραξα και πάσα πνοή πλ. β' Δανιήλ Πρωτ.
- nmnovice00
- Παλαίμαχος
- Δημοσιεύσεις: 181
- Εγγραφή: 16 Δεκ 2009, 20:10
Κύριε εκέκραξα και πάσα πνοή πλ. β' Δανιήλ Πρωτ.
"ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις·... οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν υἱὸν εἰ μὴ ὁ πατήρ, οὐδὲ τὸν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι." (Ματθ. ιβ', 25-27)
- Παναγιώτης
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 901
- Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43
Απ: Κύριε εκέκραξα και πάσα πνοή πλ. β' Δανιήλ Πρωτ.
Ευχαριστούμε πολύ π. Νικόλαε.
Εντύπωση μου έκανε το σχόλιο του εξηγητού κ. Φωτοπούλου: "Ἐνα σημείο που προκαλεί εντύπωση είναι ο «παρατονισμός» στο «Κύριε εκέκραξα» και συγκεκριμένα στην λέξη «εισάκουσόν μου» στην κατάληξη του μέλους. Χαρακτηριστικό, μάλιστα, είναι ότι στο «Κατευθυνθήτω» στο ίδιο ακριβώς σημείο χρησιμοποιεί αντιστροφή της προήγούμενης θέσης και το άκουσμα είναι πιο οικείο στο σημερινό ακροατή, πράγμα που σημαίνει ότι ο «παρατονισμός» γίνεται εσκεμμένα και είναι στοιχείο της τέχνης του μελοποιού."
Παραθέτω τα κείμενα με απλή υπερσύνδεση, χωρίς να τα αντιγράψω.
και το αντίστοιχο κείμενο σε παλαιά σημειογραφία:
Εντύπωση μου έκανε το σχόλιο του εξηγητού κ. Φωτοπούλου: "Ἐνα σημείο που προκαλεί εντύπωση είναι ο «παρατονισμός» στο «Κύριε εκέκραξα» και συγκεκριμένα στην λέξη «εισάκουσόν μου» στην κατάληξη του μέλους. Χαρακτηριστικό, μάλιστα, είναι ότι στο «Κατευθυνθήτω» στο ίδιο ακριβώς σημείο χρησιμοποιεί αντιστροφή της προήγούμενης θέσης και το άκουσμα είναι πιο οικείο στο σημερινό ακροατή, πράγμα που σημαίνει ότι ο «παρατονισμός» γίνεται εσκεμμένα και είναι στοιχείο της τέχνης του μελοποιού."
Παραθέτω τα κείμενα με απλή υπερσύνδεση, χωρίς να τα αντιγράψω.
και το αντίστοιχο κείμενο σε παλαιά σημειογραφία:
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Παναγιώτης την 01 Ιουν 2010, 05:54, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως